بليت‌ چارتر و سيستمي چه تفاوتي باهم دارند؟

۱۸۱ بازديد

حقيقت اين است كه براي هر سفر هوايي، پيش از تصميم به سفر مي‌بايست، براي خريد بليت برنامه‌ريزي كرد و با انتخاب بليت مناسب هم از نظر قيمت و هم از نظر خدمات سفر خوبي را پشت‌سر گذاشت. براي همين به‌عنوان مثال اگر مسافر استانبول و مايل باشيد كه حتما در فصل حراج استانبول شركت كنيد، به‌طور قطع تاكنون به اين موضوع رسيده‌ايد كه بخش زيادي از بليط چارتر است!

حقيقت اين است كه براي هر سفر هوايي، پيش از تصميم به سفر مي‌بايست، براي خريد بليت برنامه‌ريزي كرد و با انتخاب بليت مناسب هم از نظر قيمت و هم از نظر خدمات سفر خوبي را پشت‌سر گذاشت. براي همين به‌عنوان مثال اگر مسافر استانبول و مايل باشيد كه حتما در فصل حراج استانبول شركت كنيد، به‌طور قطع تاكنون به اين موضوع رسيده‌ايد كه بخش زيادي از بليط چارتر است!

در واقع چارتر به خدماتي گفته مي‌شود كه طي آن، بخشي از صندلي‌هاي يك هواپيما، قطار، اتوبوس و يا اتاق‌هاي يك هتل و در برخي موارد حتي تمامي آن‌ها، به صورت يك‌جا اجاره داده شده و سپس شركت اجاره‌كننده از طريق كانال‌هاي خود اقدام به فروش آن‌ها مي‌نمايد. البته بهتر است بدانيد كه اين ويژگي فقط در مورد بليط هواپيما در نظر گفته نمي‌شود، بلكه  شامل اتوبوس، قطار، هتل و حتي خدمات مسافرتي هم مي‌شود.يعني اين امكان دارد كه اگر شما علاقمند به سفر با قطار به استانبول باشيد تا بهترين زمان سفر به استانبول را در آنجا سپري كنيد هم احتمالا با عنوان بليت چارتري روبه‌رو شده‌ايد

مقايسه بليت چارتري با سيستمي

 همانطور كه از معناي واژه چارتر برداشت مي‌شود، پرواز چارتر پروازي است اجاره‌اي، كه از طريق كانال‌هاي هميشگي به فروش نمي‌رسد، بلكه شركت اجاره‌كننده، به روش‌هاي مختلفي اقدام به فروش آن مي‌نمايد. در اين سرويس، تمامي يك هواپيما و يا بخشي از صندلي‌هاي آن، جهت انتقال يك گروه. به‌عنوان مثال: اعضاي يك تيم فوتبال همه‌ي صندلي‌هاي يكي از پرواز‌ خارجي خط هوايي تركيش ايرلاينز را كرايه مي‌كنند و يا يك گروه توريستي براي سفر يكي از پروازهايخط‌ هوايي امارات به مقصد استانبول را در تاريخ موردنظرشان  به‌طور يك‌جا اجاره مي‌‌كنند.

شركت هواپيمايي تركيش ايرلاينز

 شركت‌هاي علاقمند به اين نوع خدمات معمولاً اپراتورهاي تور، آژانس‌ها و يا شركت‌هاي گردشگري هستند كه براي ارائه بسته‌هاي سفر با قيمت‌هاي مناسب اقدام به اجاره صندلي‌هاي يك پرواز و يا حتي اتاق‌هاي يك هتل مي‌كنند. البته اين عنوان در هتل‌ها به عنوان گارانتي استفاده مي‌شود .مهم‌ترين ويژگي بليت‌هاي چارتر كه هميشه بايد مورد توجه باشد اين است كه در بيشتر موارد غيرقابل استرداد، كنسلي و يا تغيير در روز و ساعت هستند. مزيت آن هم اين است كه اگر امكان سفر در هر زماني داشته باشيد مي‌توانيد اين بليت‌ها را هم‌زمان با نزديك‌شدن به ساعت پرواز، ارزان‌تر از نرخ اصلي بخريد.

بليت چارتري

البته واضح است كه موضوعات مطرح شده در مورد پرواز چارتر است و نه هواپيماي چارتر. چرا كه هواپيماهاي چارتر، در بسياري از موارد از لحاظ ابعاد كوچكتر هستند و كمتر از ۱۰ نفر مسافر را جابه‌جا مي‌كنند. اين هواپيماها با ارائه فضايي كاملا خصوصي به مراتب لوكس‌تر و راحت‌تر هستند و معمولاً از جانب شخصيت‌هاي مطرح در زمينه‌هاي مختلف، مخصوصاً تجاري و سياسي، جهت تسريع و تسهيل روند پرواز، اجاره مي‌شوند.

اما در مقابل چارتر، بليت‌هاي سيستمي پيش‌بيني شده‌است؛ در واقع بليت‌هاي منفردي هستند كه شما مي‌توانيد روز و ساعت پرواز را در آن‌ها تغيير دهيد و مثلا در بهترين زمان سفر به استانبول خريداري كنيد. اين بليت‌ها به دليل قابليت تغيير زمان آن، از قيمت بالاتري برخوردار هستند و برخلاف بليت‌هاي چارتر، بليت‌هاي سيستمي قابليت استرداد يا كنسلي هستند، بدين گونه كه در صورت استرداد بخشي از هزينه بليت به عنوان جريمه از مبلغ كل كم و مابقي آن به مسافر بازگردانده مي‌شود.

بليت سيستمي

ميزان جريمه اين بليت‌ها ارتباط بسيار نزديكي با زمان اعلام كنسلي از سوي مسافر و همچنين كلاس پروازي آن دارد، به‌صورتي‌كه هرچه به تاريخ و ساعت پرواز نزديك‌تر باشد، بر آن افزوده خواهد شد. هرچند قوانين شركت‌هاي هواپيمايي مختلف نيز در تعيين ميزان جريمه كنسلي بسيار تأثيرگذار خواهند بود. به طور مثال شركت هواپيمايي ماهان چنانچه مسافري بليت خود را، از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز (داخلي) تا ۳ ساعت مانده به پرواز، كنسل كند جريمه‌ اي معادل ۳۰ درصد از مبلغ كل كم كرده، مابقي آن را به مسافر بازمي‌گرداند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.